Onlangs is in de bestuursvergadering besloten om het dossier 'oude schadegevallen' op te pakken. Een oud schadegeval is gedefinieerd als een openstaande schademelding welke onder het 'oude' schadeprotocol van vóór 31 maart 2017 valt. De NAM is toentertijd dringend verzocht deze oude schademeldingen vóór 1 juli 2018 een aanbod te doen. In dit laatste zit de angel: een aanbod kun je altijd doen, maar dat wil niet zeggen dat daarmee de schademelding is afgehandeld. Dat is ons gebleken bij de aanmeldingen van de pilot: bij ruim de helft van de aanmeldingen van de pilot is er sprake van een oud schadegeval. Dit kan deelname aan de pilot in gevaar brengen.

We zijn inmiddels een aantal jaren verder en het blijkt dat er weinig of geen aandacht is voor deze oude schadegevallen. Bij zowel de NAM als de politiek/overheid is de aandacht verslapt. Deze oude gevallen dreigen tussen wal en schip te raken. Eigenaren weten vaak niet meer bij wie aan te kloppen.

Onduidelijk is wat nu precies de omvang en de status is van deze oude gevallen en wat, bij benadering, de oorzaken zijn dat deze oude schadegevallen nog niet zijn afgehandeld. Verder hebben wij de indruk dat er met name onder de erfgoed eigenaren relatief veel sprake is van oude schadegevallen.

Redenen genoeg voor het bestuur om hier aandacht en tijd aan te besteden. Wij zullen binnenkort dan ook alle leden benaderen met een aantal vragen rondom dit thema. Het doel is om deze oude schadegevallen weer op de agenda te krijgen bij diegenen die voor de afhandeling verantwoordelijk zijn, inclusief de politiek. Als bestuur willen wij ons hier de komende tijd sterk voor maken.